Skontaktuj się
21.03.2022

Joga – jak zacząć? Zalety jogi i podstawowe ćwiczenia

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, który korzystnie wpływa zarówno na ciało, jak i ducha. Regularne ćwiczenia modelują sylwetkę, redukują stres i przywracają witalną energię. Co jednak najważniejsze, jogę może praktykować właściwie każdy – niezależnie od płci czy wieku. Tylko jak zacząć ćwiczyć jogę, by czerpać z tego prawdziwą przyjemność?

Joga – jak zacząć? Zalety jogi i podstawowe ćwiczenia

Zalety jogi – korzyści dla zdrowia i psychiki

Joga szybko stała się formą aktywności na miarę naszych czasów. Praktykowanie jogi świetnie wpływa na samopoczucie, sprzyja samodyscyplinie i pozwala lepiej zrozumieć nasze ciało. Dzięki dużej różnorodności pozycji jogi, które można łatwo dopasować do indywidualnych potrzeb i możliwości, praktykować mogą zarówno osoby młode, jak i starsze, wysportowane, jak i mniej sprawne fizycznie. Ćwiczenia nie są też wymagające sprzętowo – możesz śmiało ćwiczyć jogę w domu, mając do dyspozycji jedynie matę. Co jednak najważniejsze, joga ma szereg zalet, wśród których wymienia się przede wszystkim:

  • redukcję napięcia psychicznego i stresu,
  • oczyszczenie organizmu z toksyn,
  • regulację pracy gruczołów,
  • wzmocnienie odporności,
  • wzmocnienie układ nerwowego,
  • poprawę krążenia krwi,
  • poprawę ruchomości stawów,
  • łagodzenie bólów stawów i kręgosłupa,
  • lepsze samopoczucie i większa pewność siebie.

To jeszcze nie wszystko, co możesz zyskać dzięki jodze. Systematyczna praktyka jogi może również przynieść efekty w postaci do poprawy procesów metabolicznych. Tym samym, wykonywane regularnie ćwiczenia jogi w domu mogą przyczyniać się do wysmuklania i modelowania sylwetki.

Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu?

Przygodę z jogą możesz z powodzeniem zacząć we własnych czterech ścianach. Jak się do tego przygotować, by praktyki jogi były nie tylko przyjemne i skuteczne, ale przede wszystkim bezpieczne? Zacznij od wygospodarowania odpowiedniego miejsca do ćwiczeń. W miarę możliwości najlepiej praktykować jogę w przestronnych, niezagraconych pomieszczeniach, gdzie można się swobodnie poruszać i nic nie będzie rozpraszać Twojej uwagi.

Praktycznym akcesorium, w które warto zaopatrzyć się już na początku, jest mata do jogi lub chociaż zwykła mata do ćwiczeń – zapewnia antypoślizgowość i zwiększa komfort w trakcie ćwiczeń. Dla osób początkujących, chcących rozpocząć praktykę jogi, oprócz maty przydatna okazuje się także kostka do jogi – jest pomocna przy przyjmowaniu pozycji wymagających większej elastyczności ciała. Kostka ułatwia wykonywanie ćwiczeń, pozwala zwiększyć ich precyzję oraz pomaga kontrolować każdy ruch.

Praktykowanie jogi w domu czy z instruktorem?

Chcesz zacząć ćwiczyć jogę, ale wolisz stawiać pierwsze kroki w świecie asan pod okiem instruktora? W takim razie weź pod uwagę zajęcia w szkole jogi czy klubie fitness lub zaplanuj weekend z jogą w hotelu Artis Loft! Warsztaty Joga Slow Weekend pozwolą Ci oderwać się od codzienności, zapomnieć o natłoku obowiązków i odnaleźć równowagę między ciałem, umysłem i duchem. W pakiecie, oprócz praktykowania jogi oraz nauki medytacji i technik oddychania, oferujemy nocleg w komfortowym lofcie, dostęp do nowoczesnej strefy SPA oraz sesję zdjęciową. 

Joga w domu – pozycje dla początkujących

Jeśli chcesz przekonać się, czy joga to forma aktywności dla Ciebie, możesz spróbować wykonać kilka podstawowych ćwiczeń w domu. Te asany nie sprawią problemu nawet osobom, które ćwiczenia jogi robią po raz pierwszy, a do ich wykonania nie potrzebujesz nic więcej oprócz maty.

Pozycja dziecka

By przyjąć pozycję dziecka uklęknij na macie w taki sposób, by duże palce stóp stykały się ze sobą, a kolana znajdowały się na szerokość bioder lub szerzej. Następnie usiądź na łydkach i wyprostuj plecy. Biorąc wdech, unieś wyprostowane ręce, a przy wydechu pochyl się, kładąc klatkę piersiową na udach lub między nimi. Oprzyj czoło na macie, wyciągnij ręce do przodu i pozostań w tej pozycji przez około minutę, głęboko i spokojnie oddychając. Po tym czasie, biorąc wdech, powróć do pozycji wyjściowej. Powtórz kilka razy.

Pozycja dziecka przyjmowana w trakcie praktyki pozwala zniwelować napięcie w okolicach szyi, ramiona i odcinka piersiowego kręgosłupa. Ponadto przynosi ulgę w zmęczeniu, redukuje bóle głowy i zmniejsza dolegliwości menstruacyjne.

Pozycja koci grzbiet

Koci grzbiet łączy dwie, bardzo łatwe asany. Najpierw uklęknij na macie, ustawiając kolana i stopy na szerokości bioder. Dłonie oprzyj w taki sposób, by pomiędzy rękoma a tułowiem oraz tułowiem a biodrami powstały kąty proste lub nieco rozwarte. Przy wydechu opuść głowę i zaokrąglij kręgosłup w górę, tworząc delikatny łuk. Biorąc wdech, rozciągnij kręgosłup w drugą stronę, by grzbiet zrobił się wklęsły, i wyciągnij głowę w górę.

Koci grzbiet to jedna z asan świetnie uelastyczniających kręgosłup, rozciągających mięśnie grzbietu, barków i szyi oraz wzmacniających ręce.

Pies z głową w dół

Kolejną asaną idealną dla osób początkujących jest pies z głową dół. Będąc w neutralnej pozycji kręgosłupa w kocim grzbiecie, odepchnij się dłońmi od podłogi i wypchnij pośladki w górę. Wyprostuj ręce i nogi, układając stopy równoległe do siebie. W miarę możliwości, postaraj się odsunąć barki daleko od uszu. Spróbuj docisnąć pięty do podłoża, przenosząc ciężar ciała na nogi. Rozluźnij głowę – możesz delikatnie pomachać nią w prawą i lewą stronę.

Pies z głową w dół to pozycja, w której ciało składa się z dwóch prostych linii: wyprostowanych nóg i pleców. Asana ta sprzyja wzmocnieniu mięśni ramion, zwłaszcza tricepsów, oraz pleców i nóg.

fot. yogabellosso / pixabay.com

 

Contact us!

* Pola wymagane

newsletter

In order to provide services at the highest level, the Website uses cookies saved in the browser's memory . Detailed information on the purpose of their use and the possibility to change cookie settings can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you agree to the use of technologies such as cookies and to the processing of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie IDs, for marketing purposes(including automatically matching ads to your interests and measuring their performance) by Artis Express Sp. z o.o., Boczna 18, 96-325, Radziejowice . You can change cookie settings in the settings.

Manage privacy settings
Cookies necessary for the operation of the website

Cookies necessary for the operation of the services available on the website, enabling the viewing of offers, making reservations, supporting security mechanisms, among others: authentication of users and detection of abuse.

Analytical cookies

Cookies allow the collection of information about the user's use of the website to optimize its functioning and to adapt to the user's expectations.

Marketing cookies

Cookies allow the display of marketing content tailored to user's preferences, and the sending of notifications about marketing offers corresponding to their interests, including product information as well as information about services provided by the website administrator and third parties.

Your preferences have not yet been saved