Skontaktuj się
31.03.2020

Gwiazdki hotelowe – co oznaczają?

Liczba gwiazdek ma za zadanie informować turystów o standardzie hotelu oraz o tym, jakich udogodnień mogą spodziewać się w danym obiekcie. Wielu gości jednak nie wie, czym różnią się poszczególne kategorie hoteli i jakie wymagania musi spełniać obiekt, by otrzymać określoną liczbę gwiazdek.

Gwiazdki hotelowe – co oznaczają?

Kategoryzacja hoteli w Polsce

W Polsce system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek wprowadzono na mocy Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Szczegółowe wymagania dotyczące wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla obiektów poszczególnych kategorii znajdziemy jednak w innym dokumencie – Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 roku.

Gwiazdki hotelowe, na podstawie tych przepisów, przydziela natomiast marszałek województwa przy pomocy specjalnej komisji. Opiera się ona na długiej liście wymagań, która liczy aż 52 punkty. Na co zatem zwraca się uwagę podczas przyznawania obiektom określonych kategorii i – w końcu – co oznaczają gwiazdki hotelowe?

Hotele 1-gwiazdkowe

Hotele 1-gwiazdkowe to obiekty dla najmniej wymagających turystów. Pokoje posiadają podstawowe wyposażenie, zaś sam hotel nie oferuje zbyt wielu usług dodatkowych.

Wielkość pokoi: minimalna powierzchnia mieszkalna pokoju jednoosobowego wynosi 8 m2, pokoju dwuosobowego – 10 m2, pokoju trzyosobowego – 14 m2, pokoju czteroosobowego – 16 m2, a pokoju pięcioosobowego i większego – dodatkowe 4 m2 dla każdej następnej osoby.

Wyposażenie pokoi: w hotelach 1-gwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łóżko (jednoosobowe o wymiarach co najmniej 90 x 200 cm lub dwuosobowe o wymiarach nie mniejszych niż 140 x 200 cm), stolik nocny lub półka, szafa lub wnęka garderobiana z co najmniej trzema wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło lub inny mebel do siedzenia, lustro oraz wieszak ścienny na odzież wierzchnią. W obiektach 1-gwiazdkowych dopuszcza się meble wielofunkcyjne, z wyłączeniem łóżek. Dodatkowo pokoje muszą być wyposażone w lampki nocne, lampkę oświetlającą stół lub biurko i oświetlenie ogólne oraz umożliwiać dostęp do minimum jednego wolnego gniazdka elektrycznego.

Dodatkowe wyposażenie: w każdym pokoju w hotelu 1-gwiazdkowym musi znajdować się także wykładzina lub dywanik przy każdym łóżku, firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz zaciemniające oraz naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju.

Łazienka: podstawowe wyposażenie obejmuje wannę z baterią i natryskiem lub prysznic, umywalką z blatem lub półką oraz WC. Dodatkowo w łazienkach w hotelach 1-gwiazdkowych muszą znajdować się mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne i na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku, lustro z oświetleniem górnym lub bocznym, gniazdko elektryczne z osłoną, śmietnik, mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie oraz ręcznik i szklankę lub kubek jednorazowy dla każdej osoby. Co ważne, w starszych hotelach 1-gwiazdkowych jedynie 25% pokoi musi posiadać pełen węzeł higieniczno-sanitarny. Zapis ten nie dotyczy nowo budowanych obiektów – w ich przypadku wszystkie pokoje muszą mieć własną łazienkę.

Usługi gastronomiczne: hotele 1-gwiazdkowe muszą podawać śniadania. Goście muszą mieć także możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę, niemniej zamiennie dopuszcza się sprzedaż z automatów, w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach.

Usługi dodatkowe: hotele 1-gwiazdkowe muszą zapewniać budzenie, przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych, zmianę pościeli i ręczników co trzy dni lub na życzenie gości oraz sprzątanie codziennie lub na życzenie gościa. Dodatkowo w obiektach tej kategorii musi być możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym – w pokojach bowiem telewizor nie musi się znajdować.

Hotele 2-gwiazdkowe

Hotele, które mają dwie gwiazdki nieznacznie różnią się od obiektów, którym przyznano jedną gwiazdkę. Standard hotelu bywa jednak nieco wyższy, pokoje są większe, obligatoryjne staje się również zapewnienie dostępu do internetu. Obiekty tej kategorii mają także szerszą ofertę gastronomiczną.

Wielkość pokoi: minimalna powierzchnia mieszkalna pokoju jednoosobowego wynosi 9 m2, pokoju dwuosobowego – 12 m2, pokoju trzyosobowego – 15 m2, pokoju czteroosobowego – 18 m2, a pokoju pięcioosobowego i większego – dodatkowe 4,5 m2 dla każdej następnej osoby.

Wyposażenie pokoi: w hotelach 1-gwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się łóżko o minimalnych wymiarach 90 x 200 dla łóżek jednoosobowych i 140 x 200 cm w przypadku łóżek dwuosobowych, stolik nocny lub półka, szafa lub wnęka garderobiana z co najmniej trzema wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło lub inny mebel do siedzenia, lustro oraz wieszak ścienny na odzież wierzchnią. Podobnie jak w obiektach 1-gwiazdkowych, także w hotelach 2-gwiazdkowych dopuszcza się meble wielofunkcyjne, ale również z wyłączeniem łóżek. Dodatkowo pokoje muszą być wyposażone w lampki nocne, lampkę oświetlającą stół lub biurko i oświetlenie ogólne oraz dostęp do minimum jednego wolnego gniazdka elektrycznego.

Dodatkowe wyposażenie: w każdym pokoju w hotelu 2-gwiazdkowym musi znajdować się też dostęp do internetu, radio, wykładzina lub dywanik przy łóżku, firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz zaciemniające oraz naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób.

Łazienka: podstawowe wyposażenie łazienek w hotelach 2-gwiazdkowych obejmuje wannę z baterią i natryskiem lub prysznic, umywalką z blatem lub półką oraz WC. W łazienkach muszą znajdować się także osłona wanny lub prysznica, mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne i na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku, lustro z oświetleniem górnym lub bocznym, gniazdko elektryczne z osłoną, śmietnik, mydło toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie oraz ręcznik i szklankę lub kubek jednorazowy dla każdej osoby. W starszych hotelach 2-gwiazdkowych pełen węzeł higieniczno-sanitarny musi posiadać 50% pokoi, w nowych – 100%.

Usługi gastronomiczne: hotele 2-gwiazdkowe muszą podawać śniadania oraz umożliwiać korzystanie z aperitif-baru lub baru kawowego. Dodatkowo obiekt musi zapewnić gościom zakup gorących napojów przez całą dobę, ale tak jak w obiektach 1-gwiazdkowych, tu również dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów, w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach.

Usługi dodatkowe: hotele 2-gwiazdkowe muszą zapewniać budzenie, przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych, zmianę pościeli i ręczników co trzy dni lub na życzenie gości oraz sprzątanie codziennie lub na życzenie gościa. W obiektach tej kategorii musi być również możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym – podobnie jak w hotelach 1-gwiazdkowych, telewizor w pokoju także nie musi się znajdować.

Hotele 3-gwiazdkowe

W hotelach 3-gwiazdkowych różnica w standardzie jest już wyraźnie widoczna. W obiektach tej kategorii znajdują się restauracje, kawiarnie, świadczą one usługę room service, a niektóre – choć nie jest to obligatoryjne – dysponują także basenem czy centrum SPA. W hotelach 3-gwiazdkowych obowiązuje również jednolity ubiór dla poszczególnych służb.

Wielkość pokoi: minimalna powierzchnia mieszkalna w pokoju jednoosobowym wynosi 10 m2, pokoju dwuosobowym – 14 m2, a pokoju trzyosobowym – 16 m2.

Wyposażenie pokoi: w każdym pokoju w hotelu 3-gwiazdkowym musi znajdować się łóżko jednoosobowe lub dwuosobowe o minimalnych wymiarach odpowiednio 90 x 200 cm oraz 140 x 200 cm, stolik nocny lub półka, szafa lub wnęka garderobiana z co najmniej trzema wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło lub inny mebel do siedzenia, lustro oraz wieszak ścienny na odzież wierzchnią. Pokoje muszą być ponadto wyposażone w lampki nocne, lampkę oświetlającą stół lub biurko i oświetlenie ogólne oraz umożliwiać łatwy dostęp do minimum jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy.

Dodatkowe wyposażenie: w każdym pokoju w hotelu 3-gwiazdkowym musi znajdować się również dostęp do internetu, telefon, radio, telewizor, wykładzina lub dywanik przy każdym łóżku, firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz zaciemniające, hotelowe artykuły piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i butów, igielnik, torba na bieliznę przeznaczoną do prania oraz woda butelkowana i naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju.

Łazienka: w hotelach 3-gwiazdkowych bazowe wyposażenie obejmuje wannę z baterią i natryskiem lub prysznic, umywalką z blatem lub półką oraz WC. W łazienkach w hotelach 3-gwiazdkowych muszą znajdować się także osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie lub kabinie, mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne i na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku, lustro z oświetleniem górnym lub bocznym, gniazdko elektryczne z osłoną, kosz na śmieci, mydło lub dozownik z mydłem w płynie oraz ręcznik, ręcznik kąpielowy i szklankę lub kubek jednorazowy dla każdej osoby. Co ważne, w hotelach 3-gwiazdkowych wszystkie pokoje muszą posiadać pełen węzeł higieniczno-sanitarny.

Usługi gastronomiczne: w hotelach 3-gwiazdkowych muszą być podawane śniadania, goście muszą mieć także możliwość skorzystania z aperitif-baru lub baru kawowego. W obiekcie powinna znajdować się też restauracja, choć dopuszcza się jej brak, jeśli takowa mieści się w odległości mniejszej niż 500 metrów od hotelu. Goście muszą mieć również możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę, przy czym dopuszczalna jest sprzedaż z automatów, w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach. Obiekt musi też zapewniać podawanie posiłków do pokoi przez co najmniej 18 godzin na dobę.

Usługi dodatkowe: hotele 3-gwiazdkowe muszą zapewniać budzenie, przechowywanie bagażu, pieniędzy oraz przedmiotów wartościowych, zmianę pościeli i ręczników co trzy dni lub na życzenie gości oraz sprzątanie codziennie lub na życzenie gościa. W obiektach tej kategorii powinna być też możliwość zakupu kosmetyków i środków higieny osobistej oraz skorzystania z usług prania, prasowania oraz czyszczenia bielizny i odzieży.

Hotele 4-gwiazdkowe

Wybierając hotel 4-gwiazdkowy, wchodzimy na kolejny, odczuwalnie wyższy poziom standardu – zarówno pod względem wyposażenia, jak i usług. Większe pokoje, apartamenty, basen, centrum SPA & wellness, restauracja, kawiarnia czy room service – to podstawowe elementy oferty obiektów tej kategorii. Podobnie jak w hotelach 3-gwiazdkowych, także w tych, które mają cztery gwiazdki, obowiązuje jednolity ubiór dla poszczególnych służb.

Wielkość pokoi: minimalna powierzchnia mieszkalna pokoju jednoosobowego wynosi 12 m2, a pokoju dwuosobowego – 16 m2. Dodatkowo w hotelach 4-gwiazdkowych musi znajdować się apartament z salonem o powierzchni co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką oraz część wejściową z wydzielonym WC.

Wyposażenie pokoi: w hotelu 4-gwiazdkowym w każdym pokoju musi znajdować się łóżko jednoosobowe o wymiarach nie mniejszych niż 90 x 200 cm lub dwuosobowe o wymiarach co najmniej 140 x 200 cm, stolik nocny lub półka, szafa lub wnęka garderobiana z co najmniej trzema wieszakami na osobę, biurko lub stół, jedno krzesło na pokój, co najmniej dwa fotele wypoczynkowe (jeden w pokojach jednoosobowych) lub kanapa, stolik, lustro oraz wieszak ścienny na odzież wierzchnią. Pokoje muszą posiadać też lampki nocne, lampkę oświetlającą stół lub biurko i oświetlenie ogólne oraz umożliwiać łatwy dostęp do minimum jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy.

Dodatkowe wyposażenie: w hotelach 4-gwiazdkowych w każdym pokoju musi znajdować się także dostęp do internetu, telefon, radio, telewizor, wykładzina lub dywanik przy każdym łóżku, firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz zaciemniające, hotelowe artykuły piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, igielnik, torba na bieliznę przeznaczoną do prania, minibar lub lodówka oraz woda butelkowana i naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju.

Łazienka: w hotelach 4-gwiazdkowych podstawowe wyposażenie łazienki obejmuje wannę z baterią i natryskiem lub prysznic, umywalką z blatem lub półką oraz WC. W łazience muszą znajdować się też osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie lub kabinie, mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne i na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku, lustro z górnym lub bocznym oświetleniem, gniazdko elektryczne z osłoną, suszarka do włosów, kosz na śmieci, mydło lub dozownik z mydłem w płynie oraz ręcznik, ręcznik kąpielowy i szklankę lub kubek jednorazowy dla każdej osoby. W hotelach 4-gwiazdkowych wszystkie pokoje muszą posiadać własną łazienkę.

Usługi gastronomiczne: w hotelach 4-gwiazdkowych muszą być podawane śniadania, goście muszą mieć możliwość skorzystania z aperitif-baru lub baru kawowego, w obiekcie musi też znajdować się restauracja. Goście muszą mieć także możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę oraz skorzystania z usługi serwowania posiłków do pokoi przez co najmniej 18 godzin na dobę.

Usługi dodatkowe: hotele 4-gwiazdkowe muszą posiadać kompleks odnowy biologicznej, w tym basen kąpielowy, saunę, siłownię, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne (minimum dwa rodzaje usług). Obiekty tej kategorii muszą też zapewniać budzenie, usługę bagażową przez całą dobę, przechowywanie bagażu, pieniędzy oraz przedmiotów wartościowych, zmianę pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie gości oraz sprzątanie codziennie lub na życzenie gościa. W hotelach 4-gwiazdkowych powinna być także możliwość zakupu kwiatów lub ich dostawy, zakupu kosmetyków i środków higieny osobistej oraz skorzystania z usług prania, prasowania oraz czyszczenia bielizny i odzieży. Obiekt powinien również sprzedawać lub udostępniać prasę codzienną.

Hotele 5-gwiazdkowe

Hotele 5-gwiazdkowe to obiekty najwyższej klasy. Co prawda biorąc pod uwagę wymogi formalne, granica między nimi a hotelami 4-gwiazdkowymi jest dość cienka, nierzadko wyróżnia je na przykład lokalizacja, restauracja ze znanym szefem kuchni czy wyjątkowa oferta SPA. Tu również – choć wydaje się to oczywiste – obowiązuje jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych.

Wielkość pokoi: minimalna powierzchnia mieszkalna pokoju jednoosobowego wynosi 14 m2, a pokoju dwuosobowego – 18 m2. Dodatkowo w hotelach 5-gwiazdkowych musi znajdować się apartament z salonem o powierzchni co najmniej 25 m2, sypialnią z łazienką oraz częścią wejściową z wydzielonym WC.

Wyposażenie pokoi: każdy pokój w hotelu tej kategorii musi posiadać łóżko jednoosobowe o wymiarach nie mniejszych niż 90 x 200 cm lub dwuosobowe o wymiarach 140 x 200 cm albo większych, stolik nocny lub półkę, szafę lub wnękę garderobianą z co najmniej trzema wieszakami na osobę, biurko lub stół, jedno krzesło na pokój, nie mniej niż dwa fotele wypoczynkowe (jeden w pokojach jednoosobowych) lub kanapę, stolik, lustro oraz wieszak ścienny na odzież wierzchnią. Pokoje muszą być również wyposażone w lampki nocne, lampkę oświetlającą stół lub biurko i oświetlenie ogólne oraz umożliwiać łatwy dostęp do minimum jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy.

Dodatkowe wyposażenie: w każdym pokoju w hotelu 5-gwiazdkowych muszą znajdować się także dostęp do internetu, telefon, radio, telewizor, wykładzina lub dywanik przy każdym łóżku, firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz zaciemniające, hotelowe artykuły piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia, igielnik, torba na bieliznę zleconą do prania, sejf, minibar lub lodówka oraz woda butelkowana i naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju.

Łazienka: podstawowe wyposażenie łazienki w hotelu 5-gwiazdkowym obejmuje wannę z baterią i natryskiem lub prysznic, umywalką z blatem lub półką oraz WC. W łazience muszą znajdować się też osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie lub kabinie, mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne i na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku, lustro z górnym lub bocznym oświetleniem, gniazdko elektryczne z osłoną, suszarka do włosów, waga, kosz na śmieci, telefon, mydło lub dozownik z mydłem w płynie oraz ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy i szklankę lub kubek jednorazowy dla każdej osoby. Wszystkie pokoje w hotelach 5-gwiazdkowych muszą mieć własną łazienkę.

Usługi gastronomiczne: w hotelach 5-gwiazdkowych muszą być podawane śniadania, goście muszą mieć możliwość skorzystania z aperitif-baru lub baru kawowego, w obiekcie musi też znajdować się restauracja. Goście hotelu, któremu przyznano 5 gwiazdek, muszą mieć także możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę oraz skorzystania z usługi serwowania posiłków do pokoju przez nie mniej niż 18 godzin na dobę.

Usługi dodatkowe: w hotelach 5-gwiazdkowych musi znajdować się kompleks odnowy biologicznej, w tym basen kąpielowy, saunę, siłownię, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne (minimum dwa rodzaje usług). Obiekty tej kategorii muszą dysponować także salami wielofunkcyjnymi – konferencyjnymi, klubowymi czy szkoleniowymi. Obowiązkowe usługi dodatkowe w hotelach 5-gwiazdkowych to również budzenie, usługa bagażowa przez całą dobę, przechowywanie bagażu, pieniędzy oraz przedmiotów wartościowych, zmianę pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie gości oraz sprzątanie codziennie lub na życzenie gościa. Obiekty 5-gwiazdkowe muszą też umożliwiać zakup kwiatów lub ich dostawę, zakup kosmetyków i środków higieny osobistej oraz skorzystanie z usług prania, prasowania oraz czyszczenia bielizny i odzieży. Obiekt powinien także sprzedawać lub udostępniać prasę codzienną.

Skontaktuj się z nami!

* Pola wymagane

newsletter
Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej w Polityce prywatności.

OK, zamknij